Norrlads guld.

Gjorde en god efterrätt igår,
bestående av hjortron/hallon och en typ av smulpaj ovanpå bären.
Hittade receptet i Hela Sveriges Husman.
Gjorde "det" dock igen, pratar naturligtvis om Londondimma i köket.. Fast denna gång var det inte lika mycket som förra gången när jag stekte bacon! Anledningen till att det blev dimma denna gång var att smeten jäste över och brändes i ugnen. Men den är nu rengjord och dimman är som bortblåst! :)
Bara en Emma lyckas med Londondimma,
inom loppet av ca 2 veckor (ska tilläggas att det aldrig har hänt förr).

norrlands guld.norrlands guld.
norrlands guld.norrlands guld.

Nåja, receptet för den som vill testa själv & få en ny favorit! :)

För 4 personer.

4-5 dl hjortron (jag tog 2 dl hjortronsylt och 2 dl frysta hallon)
2 msk potatismjöl
150 g smör eller margarin
2 dl vetemjöl
2 dl + 1 msk havregryn
1 ½ dl strösocker
1 tsk bakpulver
(jag använde även lite farinsocker)

Gör såhär:
1
. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda bären och potatismjöl. Lägg bären i en ungssäker form eller i portionsformar/glas.
3. Smält smöret/margarinet. Blanda vetemjöl, 2 dl havregryn, socker och bakpulver i en bunke och rör ner smöret/margarinet.
4. Fördela degen över bären och strö på ca 1 msk havregryn (och farinsockret om så önskas).
Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter.

Servera hjortronpajen med glass!
-Blev supergott & kommer att göras fler ggr kan jag lova! :)


Nog om sötsaker som man kan stoppa i sig och över till en annan sötsak - nämligen vår lille Nemo! Han spydde 3 ggr igår - i bilen. Jag tror dock att det berodde på att vi har påbörjat avmaskningen och då kan dom ju till å' kräkas, biverkning av det.
Vi är iaf inne på dag 2 av 3 idag så förhoppningsvis så blir det inget mer. Han var dock lite kinkig igår och gnydde ständigt & skulle ha vår uppmärksamhet (antagligen för att han kände att han inte mådde bra) - vår lille Nemo, han är klok och visar så tydligt när något inte är som det ska! ♥

Jag har inte hunnit med så mycket idag, vi sov till kl 09 och sen dess har vi hunnit med ett x antal promenader, jag har hunnit klippa mig (utväxten kring örat) och det känns bra att de är framme igen, shittans vad mitt hår växer!

Nu sitter vi bara och njuter av Nomy på det älskade spotify!

- keep on walking my friend.


Kommentarer
Postat av: inga

Hej!

ÅÅ,så himla gott det ser ut. Får nog göra det i veckan. Började vattnas i munnen. Blev dessutom baksugen då jag såg dem.

Synd att Nemo mår dåligt.De kan som du skrev bli lite dåkig av avmaskningen. men sedan behöver du inte avmaska förrän ett år framåt.



Ha det bra

Postat av: Syrran

Mmm, ser gott ut! Å detta kan jag ju göra åxå, bara byta ut margarinet mot ett som är mjölkfritt =) Å skippa glassen, eller kanske göra egen =)

Sitter men en tekopp framför tv'n nu, Siri är påväg att somna å Stefan ligger redan, är ju sjuk. Hoppas att vi inte blir smittade åxå! Blir nog en tidig kväll, med tanke på att Siri somnar tidigt. Det betyder att hon åxå kommer att vakna tidigt. Imorse var det inte så farligt, ca 7.15, men tidigare än det är lite väl tidigt för att vara en skärtorsdag =) Vi hörs! Kram!

2010-03-31 @ 20:42:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback